İş yeri kavramında karşımıza çıkan en yeni trendlerden birisi olan hibrit çalışma modeli, pandemi ile birlikte ön plana çıkan çalışma modellerinden biri. Hibrit çalışma, karma bir model olmanın yanında pek çok kolaylığı da beraberinde getiriyor. Diğer çalışma sistemlerine oranla çok daha fazla avantajı bulunan bu sistem özellikleri sayesinde işverenler ve işçiler tarafından tercih ediliyor. Sizler için bu yazımızda hibrit çalışma modeli ile ilgili merak edilenleri derledik. Keyifli okumalar…
Hibrit Çalışma Modeli
Hibrit çalışma modeli kısaca “yarı ev, yarı ofis”ten çalışma sistemi olarak özetlenebilir. Hibrit çalışma sistemi, aylık iş gününün belirli günlerinde ofis içerisinde, belirli günlerinde ise ofis dışında çalışma şeklinde uygulanan bir çalışma düzeni olarak tanımlanabilir. Hibrit çalışma, iş hayatında karma bir çalışma düzenini temsil etmektedir.
Hibrit Ofis Sistemi Prensibi
Hibrit ofis uzaktan çalışma ve ofiste çalışma ortamının bir arada sunulduğu ofis türüdür. Hibrit iş yerinde genellikle, çalışanların bir kısmı veya tamamı, zamanlarını evden çalışma ile merkezi bir ofisten çalışma arasında bölerek nerede ve ne zaman çalışacaklarını seçme özgürlüğüne sahiptir. Fiziksel bir iş yerinin bulunmadığı ve tüm çalışanların evden çalıştığı tamamen uzaktan çalışma modelinin aksine, hibrit çalışma modelinde birden fazla ofis kullanılabilir. İş gücünün bir kısmının düzenli olarak yüz yüze çalıştığı ve geri kalan personelin uzaktan çalıştığı hibrit ofis uygulayan bir şirket, bir veya birkaç ofise sahip olabilir.
Hibrit Çalışma Sisteminin Avantajları Nelerdir?
Sürekli uzaktan çalışma kısa vadede verimliliği arttırsa da ekip içerisinde kopukluk, uyum ve sosyalleşme problemlerine neden olabilmektedir. Hibrit çalışma ile çalışanlar ihtiyaç duyduğu ekip sosyalleşmesini ofis ortamında rahatlıkla gidererek oluşabilecek uyum ve kopukluk problemleri minimuma indirgenebilir.
Ofisler şirket kültürünü çalışanlarına deneyimletebilmesi açısından büyük bir önem arz etmektedir. Belirli günlerde çalışma sürecini ofiste yürüten çalışanların şirketlerine karşı aidiyet duygusu güçlenmektedir.
Ofis ortamları genelde kalabalık olduğu için gürültü ve dikkat dağıtıcı çok sayıda etken olur. Hibrit sistemde ise evde ya da çalışma alanınızda tek başına olacağınız için dilediğiniz gibi sessiz bir ortamda çalışabilirsiniz ve odaklanmanız artar.
Yetenekli çalışanların ilgisini çekmek ve elde tutmak için esnek çalışma modelleri sunmak şirketlere fayda sağlarken, çalışanların motivasyon ve üretkenliğini de arttırıyor. Hibrit çalışma kişiye zaman tanıyan bir sistemdir. Eğer işinizi erken bitirdiyseniz evinizde kitap okuyabilir ya da diğer işinizi daha erken bitirebilirsiniz.
Bu sistemin en büyük avantajlarından birisi trafik sorununu ortadan kaldırmasıdır. Özellikle İstanbul gibi büyük şehirlerde çalışanlar hibrit sistem ile yolda zaman kaybetmeden çalışabilmektedir. Bu sistem hem maddi hem de enerji kaynakları yönünden tasarruf sağlamaya imkân oluşturur.
Ofiste bulunulan sürenin azalması hem çalışanlara hem de şirketlere gider masraflarının azaltılmasına imkân sağlamaktadır. Hibrit çalışma, karma düzeni temsil etmesi ile yürütülecek iş ve proje sürecine en uygun olacak şekilde, en yüksek verim hedeflenerek çalışma düzeni esnetilebilmektedir. İşyerinde herhangi bir zamanda daha az insan olduğu için sosyal mesafeyi sağlamak daha kolaydır.
Hibrit Çalışma Modeli Örnekleri
Bölünmüş haftalık model
Bu modelde haftayı uzaktan çalışma günleri ve ofis içi çalışma günleri olarak ayrılıyor. Bölünmüş haftalık modelin uygulama aşamasında ise şirketler planlamalarını departmanlara göre yapıyor. Örneğin; pazarlama ve iş geliştirme ekipleri pazartesi ve salı günleri, insan kaynakları departmanı ise çarşamba ve perşembe günleri ofiste bulunuyor. Bu model yöneticilerin ekipleriyle iletişim halinde kalmasını sağlamanın yanı sıra ekiplerin düzenli bir şekilde yüz yüze toplantı yapmalarına da izin veriyor.
İhtiyaç modeli
İhtiyaç modeli çalışanların kendileri için en uygun olan günde ofise gelmelerine ve iş esnekliğini kendi planlarına göre düzenlemelerine olanak tanıyor. Özellikle müşterilerle veya iş arkadaşlarıyla görüşmesi gerektiğinde ofise gelmek isteyenler ya da gün içinde çalışmak için sessiz bir yere ihtiyaç duyanlar bu hibrit çalışma modelinde çalışmak istiyor.
Haftalık paylaşım modeli
Bu çalışma modelinde haftaları günlere bölmek yerine, aylar haftalara bölünüyor ve takım çalışmasına dayalı olarak hangi departmanın hangi haftalarda ofiste olacağı belirleniyor. Ekiplerin 1 hafta boyunca bir arada olmasını sağlayan bu alternatif, özellikle üzerinde çalışılan bir projenin daha hızlı son haline getirilmesine katkı sağlıyor.
Vardiyalı çalışma
Bu çalışma modelinde çalışanlar günün belirli saatlerinde vardiyalı olarak çalışıyor ve çalışma saatlerini kendi planları çerçevesinde belirliyor. Hem çalışanlar hem de şirketler bunu zor bir model olarak görüyor. Çalışanın gözünden bakacak olursak; birçok kişi sabahın erken saatlerinde işe girmeyi ya da tam aksine gece geç saatlere kadar çalışmayı zor buluyor.
Karma model
Çalışanların tek bir modeldense istediği zaman istediği yerden çalışabilmesine ve istediği çalışma modelini seçebilmesine olanak sağlayan bu model, diğer modellere göre çalışanı daha da özgürleştiren bir model olarak dikkat çekiyor.
Haftada 4 gün çalışma
Yeni popülerlik kazanan haftada 4 gün çalışma modeli, iş-yaşam dengesini sağlamayı ve tükenmişliği önlemeyi amaçlıyor. Bu yöntemde genellikle haftalık 5 gün olan çalışma programı, daha az zamana sıkıştırılıyor. Örneğin günlük 8 saatlik çalışma yerine günde 10 saat ve haftada 4 gün olarak düzenleme yapılıyor.