Ülkemizde dahil tüm dünya, aralık ayının sonlarına doğru Çin’de başlayıp bir pandemi haline gelen Coronavirüs salgını ile savaşıyor. Kendisi küçük ama etkileri çok büyük olan bu virüs salgını dolayısıyla tüm dünya düzeninde ciddi değişimler oldu. Salgının büyümemesi amacıyla neredeyse tüm insanlar karantina altında.
Bu sorunun büyüklüğü, bilinmezliği ve de elbette dünya üzerinden daha çabuk silinmesi amacıyla pek çok sektör çalışma düzeninde değişikliklere gitti. Bu sektörlerden çalışma stili uygun olanlar, home office yani evden çalışma düzenine geçiş yaptı.
Kulağa hoş gelse de aslında evden çalışmak da çok kolay değil! Bu pandemik salgının belirsizliği, insanlarının ruh halinin bu durumdan sürekli etkilenmesi, ev içerisinde dikkat dağıtacak pek çok unsurun olması gibi nedenlerle çalışırken beklenen performansı sağlamak güç olabiliyor. Peki Coronavirüs günlerinde evden çalışma düzeni nasıl kurulur, evden çalışma motivasyonu nasıl sağlanır? 6 maddede yazımızda anlattık.
1. Pijamalardan mutlaka kurtulun!
Pijama ya da eşofmanlar genellikle uyku ile bağlantılıdır. Home office düzeninde pijamalarla yataktan kalkıp bilgisayar başına geçmek çalışma için konsantrasyonun sağlanmasını engelleyecek bir durum. Normal şartlarda her gün kıyafetlerimizi özenle seçip birtakım hazırlıklarımızı yaparak ofisimize doğru yola çıkıyoruz. Bu yüzden bir tişört ve pantolon dahi günlük çalışma rutininde olduğunuzu hissettirecek, aynı zamanda motivasyonu da arttıracak bir seçenek olabilir. Ayrıca olası bir görüntülü toplantıya karşı önleminizi de almış olursunuz.
2. Çalışma alanı oluşturun!
Ofisinizde nasıl düzenlediğiniz masalarınızda çalışıyorsanız, benzer bir düzeni evden çalışma sisteminize de uyarlamanız faydalı olabilir. Elbette ofisinizdeki kadar konforlu ve donanımlı bir masa oluşturmanız söz konusu olmayabilir ama yine de koltuk veya yatak yerine bir masada, ihtiyacınız olan tüm araç gereçleri yanınızda bulundurarak çalışmanız veriminizi arttıracaktır.
3. Dikkatinizi dağıtacak unsurları ortadan kaldırın!
Açık bir televizyon, ses çıkaran mutfak aletleri, makineler gibi tüm dikkat dağıtıcı eşyaları işiniz sonlanana kadar çalıştırmayın. Özellikle televizyon, çalışma konsantrasyonunu ciddi şekilde etkileyen bir araç ve bunlar nasıl ki ofisinizde yoksa ev ortamında da olmaması çalışma rutininizin devam etmesi açısından önemli.
4. Sık sık ara verin!
Home office çalışmak, daha rahat olmak ya da daha az çalışmak anlamına gelmiyor. Ofisinizde arada bir nefes almak için dışarı çıktığınız, küçük molalar verdiğiniz oluyordur. Evde de muhakkak kısa aralar vermeniz gerekir. Tabii ki söz konusu Coronavirüs salgını ve dışarı çıkmak pek mümkün olmasa da balkonda hava almak, ev içerisinde dolanmak işe yarayabilir.
Ayrıca tüm gün bilgisayar başında oturmak yerine Pomodoro yöntemi denen 25 dakika çalışma 5 dakika ara sistemini uygulayabilirsiniz. Bu sayede uzun aralar verip işten kopma riski yerine kısa aralarla kafanızı daha kolay toparlayabildiğinizi göreceksiniz.
5. Size ofisinizi hatırlatan ögelere yer verin!
Çalışırken dinlediğiniz müzikler, ışık, hatta ofisinize ara ara yayılan kahve kokusu bile size günlük yaşamınızın devam ettiği hissini verebilir. Bu yüzden size ofisinizi yani, doğal çalışma ortamınızı hatırlatacak ögelere evden çalışma düzeninizde de yer vermeniz faydalı olabilir.
6. Gerginliğinizi azaltın!
Elbette evden çalışma ve Coronavirüs salgını aşina olduğunuz durumlar değil. İlk kez karşılaştığınız ve sonucunu kestiremediğiniz bu durumda gergin olmanız da bu gerginliğin işinize yansıması da normal. Bu gerginliği atmak için Jazz ya da klasik tarzda müzikler dinlemek, lavanta, nane gibi rahatlatıcı yağlardan faydalanmak, iş ile alakalı gerçekçi hedefler koymak gerginliğinizi azaltabilir.