Türk sinemasını Cannes Film Festivali gibi tüm dünya izleyicisinin gözünün olduğu kıdemli bir festivalde temsil eden yönetmen Nuri Bilge Ceylan, bu yıl yeni filmi ‘Ahlat Ağacı’ ile sinema salonlarına çıka geldi. Cannes’daki ilk gösterimi sonrası salondaki izleyici tarafından 10 dakika ayakta alkışlanan filmi, Türkiye’de yaklaşık 250 bin kişi izledi. Bu gişe rakamı Nuri Bilge Ceylan sinemasının ne oranda sanatsal olduğunun da altını çizen bir detay. Ceylan; insancıl fakat ihtişamlı filmleriyle, Türk sinemasına kendi tarzını altın harflerle yazdırmış bir yönetmen. Son filmi ‘Ahlat Ağacı’, Çehov’a selam durduğu ‘Kış Uykusu’ ve daha önceki birçok filminden daha fazla ‘konuşkan’ yani daha fazla diyaloğa sahip.
Kasabada yaşayan bir ailenin ‘kara mizahı’
‘Ahlat Ağacı’, küçük bir kasabada yaşayan iki çocuklu bir aileye odaklanıyor. Diyaloglarda mizahi öğelerin öne çıktığı film histerik, yabani bir ailenin yaşamından kesitler sunuyor. Filmin başrol oyuncusu ise Doğu Demirkol. Demirkol, esasen Youtube’a koyduğu komik videolarla tanınan bir isim. Daha sonrasında ‘Güldür Güldür’ adlı televizyon programındaki kısa stand-up gösterisiyle kendini tanıtmış, TEDx konuşmalarına dahi davet edilmişti. Genelde popüler isimlerle çok fazla dirsek teması olmayan, popülist bir yaklaşımı olmayan Ceylan’ın ‘Ahlat Ağacı’ndaki oğul rolü için Doğu Demirkol’u seçmesi yönetmenin öngörüsünün ne denli kuvvetli olduğunu gösteriyor. Komedi alanında tanınan Demirkol, ‘Ahlat Ağacı’ndaki rolüyle adeta bir dramın içinden sesleniyor ve izleyicide bir kara mizah etkisi yaratıyor.
Eski filmlerine oranla daha tempolu ve akıcı
Nuri Bilge Ceylan, 2008 yapımı ‘Üç Maymun’ filmiyle Cannes’da En İyi Yönetmen Ödülü’nü kazanmış; 2010 yapımı ‘Bir Zamanlar Anadolu’da’ filmiyle ise yine Cannes Film Festivali’nde Büyük Jüri Ödülü’nü kazanmıştı. ‘Ahlat Ağacı’ ise Fransa’da ayakta alkışlanmasına rağmen bir ödül kazanamadı. Üç saat süren film Ceylan’ın diğer filmlerindeki standartlarına göre daha tempolu ve akıcı.
Hevesli bir yazarın, Türkiye’nin kırsal kesimlerindeki köyüne dönüp babasının borçlarıyla boğuşmasını konu alan ‘Ahlat Ağacı’nın Doğu Demirkol dışındaki diğer süprizi ise Murat Cemcir. Ahmet Kural ile yeni sinemanın adeta ‘Zeki ve Metin’i olan ikili, ‘Düğün Dernek’ gibi komedi filmleriyle gişe rekorları kırmıştı. Bir televizyon kanalında yayınlanan ‘İşler ve Güçler’, ‘Kardeş Payı’ dizileri de Cemcir’in tanındığı çalışmalardan en bilinenleri.
Nuri Bilge Ceylan’ın görsel ustalığının; çok sayıdaki filmine rağmen halen bozulmadan kaldığını kanıtlar nitelikteki ‘Ahlat Ağacı’ üç saatinizi Türkiye’nin kırsalına ve gerçeklerine göz atmak için çok iyi bir fırsat. Nuri Bilge Ceylan bir konu anlatıyorsa, dinlemeye, izlemeye değer. İyi seyirler!